آنگاه “عدل علوی ” به مسلخ می رود …!!

مولا علی علیه السلام ، هم او که لنگر آسمان و زمین است و همه عالم به اذنِ الهیِ اوست؛ او که مولای عالمیان است ؛ او که “کل شیءٍ احصیناهُ فی إمامٍ مبین” است ؛ … همواره به گونه ای زیست و حکومت کرد که برای همه اعصار و زمانها و انسانهای تاریخ اسطوره ای تکرار نشدنی خواهد بود . مردی که عدل ، ساده زیستی ، حکمت ، شجاعت و ایستادگی در راه حق از صفات اوست .

کیست مولا ؟

نهج البلاغه اش نسخه ای شفابخش برای همه دورانها بوده ، و وصایای حکیمانه اش قامت دین را استوار ساخته و شیوه حکومت داری اش پروتکل جهانیِ حکومت بر انسانها ست .

علی علیه السلام کسی است که جن و انس در همیشه ی تاریخ ، مدیون و مرهون مقام و جایگاه او هستند .

باید علی علیه السلام را بشناسیم و معارف والای او را عمل کنیم و به جهانیان عرضه نماییم ، تا تشنگان طریقت ، از باده ی حق و حقیقت ، جرعه نوش شوند و کمال انسانی و مدینه ی فاضله در جهان بشری شکل گیرد .

علی علیه السلام الگویی برای شکل گیری انقلاب اسلامی

جهان به چشم خود شاهد بود که آموزه های معرفتی مولا علی علیه السلام در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران نقش به سزایی داشت و الگوگیری از آن امام مبین ، تاثیر شگرفی برای جذب امت اسلامی و مبارزه با طاغوتها و استکبار جهانی داشت .

حضرت امام خمینی (ره) نیز ملاکها و مبانی اساسی حکومت اسلامی و ایستادگی در برابر طاغوت را از حضرات معصومین (ع) به ودیعه گرفته و بر اساس همین مبادی و معانی ، “گفتمان انقلاب اسلامی” را شکل داده است .

…. اما اینک باید ببینیم بعد از گذشت قریب به ۴۰ سال از تولد انقلاب اسلامی ایران ، تا چه میزان توانسته ایم این آموزه ها و مبانی را به کار ببندیم و در ارائه الگویی صحیح از حکومت دینی شیعی و شناساندن مقام علوی موفق باشیم .

ساده زیست بود و یاور همیشگی محرومان !

“علی بن ابی طالب علیه السلام ، همیشه در زمان حکومت خویش ، رعایت حال طبقه نادار و کارگر و کشاورز را وظیفه اول خلیفه مسلمانان می دانست . پیوسته مانند نادارترین افراد غذا می خورد و لباس می پوشید . بهای پیراهنش هنگام خلافت از سه درهم نمی گذشت . جمع اموال او بعد از مرگ هفتصد درهم بود . ” (۱)

در تمام ایام خلافت فرقی بین ضعیف و قوی و عربی و عجمی و ذمی و مسلمان در برابر شرع و قانون قائل نمی شد. ماموران دولت در درجه اول موظّف به برقراری عدل و رفع تبعیض و سلطه زورمندان بودند . از غنائم جنگی و درآمدهای گوناگون هرگز چیزی در بیت المال جمع نمی شد و در هر استان و شهرستان فوراً به مصارف معینه می رسید .

کنزالمعال این روایت را از احمدبن حنبل و حافظ ابونعیم آورده است:

“علی (ع) را رسم چنین بود که خود زمین بیت المال را جارو می کرد و سپس در آن نماز می گزارد . باشد که روز رستاخیز گواهی دهد که ذره ای از اموال مسلمانان را در آن محبوس نداشته است . “(۲)

… اما اکنون شاهد آن هستیم که برخی از مدیران در حکومت اسلامی در خانه های اعیانی و اشرافی زندگی می کنند ، در حالیکه بر دیوار خانه شان نقش نام علی علیه السلام است اما نقشی از رفتار علی علیه السلام در زندگی شان نمی بینیم ؛ ولیِّ امرِ مسلمین به تأسی از مولی الموحدین ، امر به عدالت و تقوی می کند ، ولی ایشان با فشار بر توده های مردم به ذخیره سازی دنیای دنی می پردازند ؛ به قول آن شاعر انقلابی :

ای خُــداونــدان ملک عـافیـت              والیــــان مســـند اشــــرافیـت

من یقین دارم مسلمان نیستید               چون ولی را تحت فرمان نیستید(۳)

ادعای محبت علی علیه اسلام را دارند ولی ثروتهای بسیار اندوخته اند و حتی یک ریال برای دیگر مردم حقی قائل نیستند و هیچ نشانی از کمک به قشر مستضعف در ایشان دیده نمی شود :

کیست آن کس کز علی یادی کند؟            بر یتیــمانِ حـق ، امدادی کنــد؟
دست گیـــرد کودکـــــان درد را             گــرم ســازد خانـه‌های ســرد را

حکومت داری به سبک ولیّ !

حضرت علی علیه السلام در علتِ پذیرفتنِ مسندِ خلافت اینچنین می فرماید :

“خدایا تو می دانی که اگر خلافت را پذیرفتم نخواستم در قدرت بر کسی پیشی گیرم یا از اموال دنیا چیزی برای خود بیندوزم . این خدمت را بدان امید پذیرفتم تا معالم دین تو را بازسازی کنم و نظم و صلاح را در بلاد تو آشکار سازم تا بندگان مظلوم تو آسوده شوند و احکام و حدود تو را که تعطیل کرده بودند دوباره بر پای دارم . “(۴)

وقتی امام علی (ع) به خلافت رسید یکی از اعلامیه های نخستین او ، درباره ی رسیدگی به بی عدالتی ها و تجاوزهای عمال عثمان به اموال عمومی بود:

“به خدا سوگند اگر مالی از وجوه بیت المال پیدا کنم که در کابین زنان داده یا در بهای خرید کنیزکان صرف نموده باشند آنرا پس می گیرم و به بیت المال بر می گردانم . همانا دامنه عدالت وسیع است و هر که دادگری بر او تنگی کند ستم بیشتر او را تحت فشار قرار خواهد داد .” (۵)

… حال چه شده است که برخی در حکومت اسلامی فارغ از این رهنمودها ، خود را صاحب سفره انقلاب دانسته و کمتر توجهی به حکومت علوی ندارند و آشفته ی مطامع دنیوی شده اند ؟

چه شده است که فقر در این مملکت بیداد می کند ؟

چه شده است که اجتماع ما از اختلاف طبقاتی رنج می برد ؟

چه شده است که … ؟

شمع بیت المال را خاموش کن !!

در تاریخ ثبت است که حضرت علی علیه السلام چگونه در حفظ بیت المال کوشا بوده اند و حتی برای لحظه ای هم حاضر نمی شدند ذره ای از بیت المال را برای خود مصروف دارند .

به عنوان نمونه ایشان ، برای حفظ و حراست بیت المال ، طی بخشنامه ای به کارگزاران خود دستور داد:

“از اتلاف کاغذ و وقت، پرگویی و نوشتن مطالب غیرلازم در نامه های اداری اجتناب نمایند .” (۶)

از عدالت گـر تو می‌خواهی دلیــل          یـاد کـن از آتش و دســت عقیـل

جان مــولا حرف حـق را گوش کن          شـمع بیـت‌المال را خاموش کــن

این تجمـل‌ها که بر خوان شماست          زنگ مرگ و قاتــل جـان شـماست

کاهش هزینه زندگی مردم برای استواری اساس دولت

حضرت در نامه خویش به مالک سفارش می کند که همیشه طرفدار حق باشد و مبادا با توجه به “خواص و اشراف” از حال توده مردم غافل بماند ؛ همچنین امام (ع) در این فرمان مالک را یادآوری می کند که هیچ چیز چون نیکی کردن به خلق و کاستن عوارض و مالیات و پائین آوردن هزینه زندگی و زدودن رنج مردم و جلب اطمینان ایشان برای استواری اساس دولت مؤثر نیست . باید که در همه کار سنت های درست پیشینیان را حفظ کند و بدعتهای زیان آور نگذارد تا رشته های الفت استوار شود و کار رعیت به سامان رسد و باید که برای اصلاح امور ملک و ملت از رایزنی و مشاورت دانشمندان و خردمندان بهره مند گردد . (۷)

فدا کردن “سرمایه ای جهانی” به نام “علی علیه السلام”

“ماکیاولی” که یکی از تئوریسین هایِ سیاسیِ جهان است در کتاب “در باب شهریار” خود درباره عدم پایبندی به معنویت و اخلاق ، و بلایی که این تفکر بر سر حکومتهای دینی ، بالاخص صدر اسلام و حکومتِ عدلِ علی علیه السلام آورده است چنین می نویسد :

“همه آنها در لزوم فدا کردن وسیله در راه هدف، و عدم اعتقاد به مبداء ثابت، و بی اعتنائی به مشروعیت مبادی و مقدمات اهداف سیاسی متفق اند، و سیاست آنها چه در رژیم های سرمایه داری و چه در رژیمهای سوسیالیستی، مذهبی و غیرمذهبی (سکولاریسم)، هرگز براساس معنویت و اخلاق استوار نبوده است; و این همان راه بدفرجامی است که در صدر اسلام بدست منافقان و بانیان مسجد ضرار و نویسندگان صحیفه مشؤومه و عمروعاص ها و معاویه ها و زیادها . . . و ناکثین و مارقین و قاسطین اجرا می شد و متاسفانه تاریخ اسلام به جز دوره ای کوتاه دستخوش فتنه انگیزی این نابکاران بوده و رژیم های سلطنتی و موروثی و سرمایه داری همه از دستاوردهای همین شدادتها و انحرافات بوده است . “

به اعتقاد “ماکیاولی” ، حکومت اسلامی به دلیل انحراف و بیراهه ی سرمایه داریِ موروثی و نظامِ تفکری دنیوی ، گرفتار آسیبهای جدّی شد و نتوانست نقش تمام عیار حکومت دینی و تمدن اسلامی را به جهان ارائه کند .

اکنون نیز معاویه های زمان در نیرنگ بازی دنیایی خویش ، حاضرند عدل علی علیه السلام را به مسلخ برده و تجارت سرایِ خود را آباد کنند .

باز هـم تکـرار مکر عـام و خاص          یک علی با بی نهایت عمروعاص

کیسـتند اینان؟ رفیـق نیمـه راه           وقـت جـان‌بازی به کنـج خانقاه

فصل جنـگ آمد، تماشاگر شدند          صــلح آمد، لاله پَرپَر شــدنــد

 

“معرفت” دُرّ گرانی است به هر کس ندهند

باید مقام و جایگاه و اندیشه های حضرت علی علیه السلام را بشناسیم و معارف علوی را به جهان بیاموزیم تا انسانهای طالب حق ، راه را از بیراهه تشخیص دهند ، که اگر اینگونه شد و توانستیم با علم و عمل ، نَمی از یَمِ دریایِ وجودِ حضرت علی علیه السلام را به جهان ارائه کنیم ، خواهیم دید که فوج فوج به تشیع گرایش پیدا خواهند کرد و از “بابِ علمِ” حضرت رسول(ص) به شهرِ اسلام قدم خواهند نهاد .

بندگی تنها نمـــاز و روزه نیسـت          آب تنها در میــان کـوزه نیســت

کــوزه را پُـر کــن ز آب “معرفت”          تـا در او جوشـد شـراب “معرفت”

حضرت على علیه السّلام قبل از لحظاتى که اجل وى فرا رسد، در مقام و جایگاه خود می فرمایند :

غداً تَرَونَ أَیّامِی وَ یُکشَفُ لَکُمْ عَن سَرائِری وَ تَعرِفُونَنی بَعْدَ خُلُوِّ مَکانِی ‌و قِیامِ غَیْری مَقامی؛ فردا ارزش ایام زندگى مرا به خوبى خواهید دانست و مکنونات خاطر و ناراحتى درونیم ‌برایتان آشکار خواهد شد و پس از آن ‌که جاى مرا خالى دیدید و دیگرى به جاى من ‌نشست کاملاً مرا خواهید شناخت.” (۸)

نشر حق و حقیقت بر مدار علوی

بر اساس آنچه ذکر شد ، یکی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی ، پرداختن به نگرشِ علوی است ؛ و این در حالی است که متاسفانه عملکرد برخی از مسوولین و رفتار برخی از الگوهای اجتماعی و سیاسی و … حاکی از این است که هیچ گونه اعتقادی به مقام شامخ اهل بیت علیهم السلام ندارند ؛ و یک دل نه ، صد دل فریفته و دلباخته فرهنگ دنیوی و ماتریالیسم غربی شده اند و مرعوب قدرتهای بیگانه و شیطانی شده و بازیچه افکار متوهم و پوچ غربی هستند . این تفکر بیشتر از دشمنان قدّارِ تا دندان مسلح به جامعه شیعی ضربه وارد کرده و تمدن شیعی را به انحراف کشانده است . افرادی که فریفته و بنده این تفکر هستند ، همیشه ی تاریخ ، به خاطر التقاط فکری خود ، راه ناصواب را انتخاب کرده اند و تسلیم معاویه های زمان شده اند .

یا عــلی امروز تنها مانــده‌ایم         در هجوم اهرمن‌ها مانــده‌ایم

یا علی شــام غریبــان را ببین         مردم ســر در گریبــان را ببین

یا عــلی! بـار دگــر اعجـاز کن         مشت‌های کوفیــان را باز کـن

مهم این است که جنگ هفتاد و دو ملتی که حقیقت را ندیده و ره افسانه زده اند ، نباید به عنوان قرائت های مختلف تفسیر و توجیه گردد. چرا که حقیقت و آئین حق ، “نسبی” نیستند! و اصالت حقیقت یک اصل پذیرفته شده در اندیشه اسلامی است . باید به دور از هر اندیشه التقاطی ، تنها و تنها به تفکر حق و حقیقت علوی پرداخت و با تمسک به مولا علی علیه السلام و خاندان پاکش و تبعیت از مقام ولی فقیه –در زمان غیبت- ، تمدن جهانی شیعی را بنیان نهاد .

با علی در بدر بودن شرط نیست !!

در این زمانه که فتنه ها تمام عالم را گرفته اند ، شناخت حقیقی و ماندن در راه علی علیه اسلام است که نجات دهنده انسانهاست ، وگرنه ممکن است بسیاری در مبارزه با طاغوتها و سختی های آن در مسیر انقلاب بوده اند ، اما در این هنگامه و در فتنه های عظیمِ جهانی ، منکر راه علی علیه السلام شده اند . باید مسلح به سلاح “بصیرت” بود تا در “نهروان” ها هم راه را گم نکنیم .

با عـلی در “بدر” بودن شـرط نیست         ای بــرادر “نهـروان” در پیش روست

تا شود معلوم خاص الخاص کیست         در دل دریــای خون غـوّاص کیست

پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره اینکه “راه علی علیه السلام” حق و حقیقت است و شیعیان باید همیشه پیرو آن باشند ، به عمار می فرمایند:

ای عمار اگر دیدی که علی علیه السلام از راهی رفت و همه مردم از راه دیگر تو با علی علیه السلام برو و سایر مردم را رها کن . یقین بدان علی علیه السلام هرگز تو را به راه هلاکت نمی برد و از شاهراه رستگاری خارج نمی سازد . ” (۹)

آنگاه “عدل علوی ” به مسلخ می رود …!!

وقتی دیدی که نام علی علیه السلام لقلقه زبان هاست ولی در عمل “علی” تنهاست ؛

وقتی دیدی به نام علی علیه السلام کیسه های زر بر روی هم انباشته می شود ؛

وقتی دیدی که اشرافیت در جامعه نهادینیه شده و صاحبان زر و زور و تزویر به دنبال افیون توده ها هستند ؛

وقتی دیدی که جامعه به سمت مبانی اندیشه ای دشمن رفته است ؛

وقتی دیدی که تفکر علوی و ولی فقیه در این جامعه غریب و تنهاست ؛

آنگاه بدان که اگر بنشینی و سکوت کنی “عدل علوی” به مسلخ خواهد رفت !!!

ما منتظـــریم تا مُحــرّم گـردد         بهبـوهه امتحــان فراهم گــردد

ما می دانیم و تیغ و حلقوم شما         یـک مو ز سَـرِ عـلی اگر کم گردد

منابع :

۱-روایت احمدبن حنبل

۲-” ان علیا کان یکنس بیت المال ثم یصلی فیه رجاء ان یشهد له یوم القیامه انه لم یحبس فیه المال عن المسلمین.” کنزالمعال

۳-شعر از مرحوم آقاسی

۴-” اللهم انک تعلم انه لم یکن الذی کان منامنافسه فی سلطان ولاالتماس شی ء من فضول الحطام ولکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک فیامن المظلومون من عبادک و تقام المعطله من حدودک” / دستور به زیادبن ابیه نایب عبدالله بن عباس در بصره

۵-والله لووجدته قد تزوج به النساء و ملک به الاماءلرددته فان فی العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق / نامه ای به عبدالله بن عباس بعد از شهادت محمدبن ابی بکر

۶-ادقوا اقلامکم وقاربوا بین سطورکم واحذفوا من فضولکم واقصد واقصدالمعانی و ایاکم والاکثار فان اموال المسلمین لایحتمل الاضرار/ فرمانی برای محمد بن ابی بکر والی مصر

۷-نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر

۸-نهج البلاغه، خطبه ۱۴۹

۹-عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: «یا عمار ان رایت علیا قد سلک و ادیا و سلک الناس وادیا غیره، فاسلک مع علی ودع الناس . انه لن یدلک علی ردی و لن یخرجک من الهدی / کنزالعمال، ۱۲/۱۲۱۲، ۱۲۹۳ به بعد؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ۲/۸۸؛ ریاض النضره، طبری، ۲/۱۹۳؛ کنوز الحقایق، مناوی،۴۳

 

نویسنده : امیرحسین مستاجران

مجله اینترنتی اظهار

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. ذوالفقار می گوید

    کاش ذوالفقار حیدر از نیام بر آید
    به قول سعدی :
    خلاف راه صوابست و نقص رای اولوالالباب ، ذوالفقار علی در نیام و زبان سعدی در کام

    1. مقتدا می گوید

      خدایا کی میشه ذوالفقار علی از نیام برآید و زبان یاوه گویان رو کوتاه کنه ؟؟؟

  2. مقتدا می گوید

    یا علی جان مقتدای من تویی
    دلبر من دلربای من تویی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =