۱۰ وسیله ورزشی لازم برای هر خانه

باشگاه را به خانه خود بیاورید:

قدیم‎‌ها مردم خیلی ورزشکارتر از حالا بودند و بعد از ظهرها هر جایی را که نگاه می‌کردی چند نفر تور والیبال بسته بودند، گل کوچیک‌شان به راه بود، یا ساک شنا روی کول‌شان بود. اما الان حتی با وجود این‌که امکانات بیشتری برای ورزش کردن فراهم شده است مردم مثل قدیم ورزشی نیستند. کافی است یک نگاه به پارک‌ها بیندازید تا با جفت چشمان‌تان ببینید که این فقط جوانان قدیمی هستند که دور و بر دستگاه‌های ورزشی سر و کله‌شان پیدا می‌شود. اغلب مردم نسل فعلی به ورزش جلو بازو با زیرسیگاری مشغول هستند. نیازی به آمار کشوری نیست تا متوجه شویم بیشتر افراد به خاطر فشار کار و زندگی و فرصت کمی که برای استراحت دارند، اصلاً وقت باشگاه رفتن ندارند. فکر کنید طرف، شب هنگام، خسته و کوفته از سر کار به خانه برگشته و ۵ طبقه با آسانسور بالا رفته و یک نفر را لازم دارد تا لباس و شلوارش را هم از پایش در بیاورد. تنها فعالیت بدنی‌ای که ممکن است این فرد انجام بدهد این است که پلاستیک زباله را از طبقه پنجم به کف خیابان شوت کند یا با دیدن فیلم زینال بندری جو گیر شود و چاقو بردارد هندوانه قاچ کند. اگر بخواهیم ریزبین‌تر باشیم باید بگوییم که دستشویی رفتن هم برای این فرد ورزش محسوب می‌شود.

ما که بچه بودیم سرمان را می‌زدند، ته‌مان را می‌زدند در کوچه و خیابان پلاس بودیم و فوتبال و دوچرخه سواری و هفت سنگ و خر پلیس بازی می‌کردیم. به خانه هم که می‌آمدیم پدرمان ما را به بارفیکس و شنا سوئدی و دراز نشست می‌گرفت و اسم‌مان را در کلاس کاراته می‌نوشت و آخر هفته‌ها می‌بردمان استخر و تا نصفه شب هم کُشتی کج می‌‎دیدیم، الان چنان شکم و غبغب آورده‌ایم که هر کس ما را ببیند فکر می‌کند همان قورباغه عظیم الجثهی داستان‌های ژاپنی هستیم که توکیو را از شر کِرم غول آسا نجات داد. کافی است چهار تا پله بالا برویم تا از شدت خِس خِس صدایی شبیه به جارو برقی ازمان در بیاید. با این وضعیت جسمانی ۵۰ را رد نکرده به روغن سوزی خواهیم افتاد.

حالا خودمان هم به درک. فکرش را بکنید بچه‌ای که در این سبک زندگی پرورش می‌یابد چه خواهد شد؟ آن‌هم این نسلی که خیلی دوست ندارد از جایش بلند شود و تکانی به خودش بدهد. بعد از چند سال شاهد عضلات کوچک و ضعیف احاطه شده توسط چربی خواهیم بود! یک چیزی در مایه‌های گاو دریایی.

حالا که در طول روز مجبوریم برای امرار معاش کار کنیم و شب‌ها هم مثل کسی که از روی میدان مین عبور کرده است لت و پار به خانه بر می‌گردیم و مثل شِفتِه کف زمین ولو می‌شویم و حال باشگاه رفتن را نداریم چه کار کنیم تا هم خودمان به پیری زودرس دچار نشویم و هم خانوم بچه‌ها دچار تناسخ نشوند؟ فکر دوران کهنسالی را هم بکنید. به قول سر الکس فرگوسن مربی سابق منچستریونایتد همه در سنین پایین‌تر فکر می‌کنند زمانی می‌رسد که زیادی پیر شده‌اند و خیلی راحت می‌‎افتند و می‌میرند اما این‌طور نیست. اگر سالم زندگی نکنید و فکری برای تقویت عضلات‌تان نکنید آن‌وقت در سال‌های پیری باید دائم فاصله بین بیمارستان و بیمه را سینه خیز بروید و کلی خرج کنید و در نهایت هم به زور قرص و آمپول و سِرم چند ساعت تسکین بیابید. نگاهی به دور و برتان بیندازید و افرادی که اسیر این مسائل هستند را ببینید. خدای نکرده قصدمان این نیست که نمک روی زخم کسی بپاشیم و مردم را یاد بدبختی‌هایشان بیندازیم اما اگر از چیزهایی که می‌بینیم درس نگیریم بعداً متهم به بی مسئولیتی می‌شویم. اگر به فکر سلامت خود نباشیم در آینده بقیه را به دردسر خواهیم انداخت و این دور از انصاف است. بعضی وقت‌ها آدم پیرمردها یا پیرزن‌هایی را می‌بیند که با زمین زاویه قائمه تشکیل داده‌اند اما اگر بخواهی دست‌شان را بگیری یا هر جوری کمک‌شان کنی یک بَک هند محکم حواله‌ات می‌کنند که بروی دنبال بازیت.

خلاصه این‌که ورزش کردن فعالیتی است صد برابر مفرح‌تر از بیمارستان رفتن و هزار بار کم خرج تر از آن. کسی که روزی نیم ساعت صرف ورزش کند مثل کسی می‌ماند که خودش را بیمه عمر کرده و هر ماه مبلغ کمی را برای آینده‌اش کنار می‌گذارد. اما با این وقت فشرده‌ای که داریم چطور ورزش کنیم؟ یکی از راه‌هایی که داریم این است که باشگاه را به خانه خود بیاوریم. البته با توجه به این خانه‌های قوطی کبریتی و اوضاع سخت اقتصادی این امکان برای ۹۹ درصد از مردم وجود ندارد که وسائل حرفه‌ای باشگاه‌های ورزشی را در خانه‌شان بچپانند. خود من که حتی اگر مفت و مجانی هم صاحب یک دستگاه تردمیل شوم، پول برقش را ندارم بدهم. اما چاره چیست؟ سرم را بگذارم زمین و فاتحه خودم را بخوانم؟ آیا وسائل ورزشی‌ای وجود ندارند که ارزان و کم حجم باشند؟ وسائلی که مناسب منازل آپارتمانی باشد و بتوان یک ساعت قبل از صرف شام کمی با آن‌ها عضلات خود را تقویت کرد. با ما باشید تا ۱۰ وسیله ورزشی ارزان و کم حجم برای‌تان معرفی کنیم که می‌توانید بخرید و به راحتی در منزل با کمک آن‌ها ورزش کنید.

۱- هولا هوپ

این وسیله از آن وسایلی است که ورزش کردن را به فعالیتی کاملاً مفرح تبدیل می‌کند. فقط به ۲ متر فضا احتیاج دارید تا بتوانید با حلقه ورزش کنید. ورزش که چه عرض کنیم، قِر بدهید. این وسیله برای عضلات میان تنه و ماهیچه‌های شکم بسیار مفید است و باعث می‌شود خون در این ناحیه بهتر به گردش بیاید. یکی از خوبی‌های کار کردن با این وسیله این است که شما را قادر می‌کند سایز کم کنید. شاید فکر کنید که یادگیری استفاده از این وسیله سخت است اما اشتباه می‌کنید. ۱۰ دقیقه تاب دادن کمر با این وسیله به شما کمک می‌کند که ۱۰۰ کالری بسوزانید. ورزش کردن با این وسیله بیشتر برای خانم‌ها مناسب است اما برای سایر اعضای خانواده هم تفریح خوبی است.

۲- صفحه گردان

همان چیزی که در باشگاه‌ها وجود دارد و حرکت “مِسگری” را روی آن اجرا می‌کنند، مدل ارزان‌تر و خانگی‌اش هم در بازار موجود است. ممکن است در بازار اسامی دیگری نظیر دیسک چرخونک هم به گوش‌تان بخورد. این وسیله خوراک آب کردن چربی پهلوها (یا همان دسته‌ها) است. در مدل‌های خانگی دندانه‌هایی بر روی قسمت کف این صفحه‌های گردان به کار برده‌اند که باعث تحریک شدن کف پا و در نتیجه تحریک تمامی بدن شده و کمبود حرکات ورزشی را جبران می‌کند. علاوه بر آب کردن دسته‌ها ماهیچه‌های کمر و پشت را تقویت کرده، پاهای ضعیف را قوی می‌کند و بافت‌های اضافی دور کمر را از بین می‌برد. بچه‌ ها هم می‌توانند با این وسیله بازی کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

۳- فنر شکم

یک وسیله کم حجم دیگر که برای شکم رفتن عالی است. این وسیله از یک دسته و یک فنر قوی و دو رکاب تشکیل شده است که شما را قادر می‌سازد از حالت کاملاً خوابیده به حالت نشسته در آیید. اگر در روز ۱۰ دقیقه با این وسیله تمرین کنید علاوه بر این‌که پیه شکم، نشیمنگاه و ران‌های‌تان را آب می‌کنید، عضلات بازو و سینه را هم سفت می‌کنید. بودن چنین وسیله‌ای در خانه غنیمت است.

۴- میل شنا

یادم هست که قدیم‌ها ما در خانه‌مان یک تخته شنای چوبی بزرگ داشتیم که فقط می‌شد با آن شنا رفت یا نهایتاً برای چند حرکت کششی سبک از آن استفاده کرد. اما اکنون می‌توانید میل شنا تهیه کنید که وسیله بسیار کوچکی است و ۱۰ مدل حرکت ورزشی را با آن تمرین کنید که یکی از آن‌ها شنا رفتن است. شنا رفتن با این وسیله به شما کمک می‌کند تا بالاتنه‌ای تنومند برای خود درست کنید، پشت بازو کار کنید و حتی شکم و پاهای‎‌تان را هم ورزیده‌تر کنید. قیمت و اندازه این دستگاه طوری است که اگر گداهای دور حرم شابدولعظیم هم بخواهند ورزش کنند می‌توانند آن‌‌را بخرند و یک حال اساسی به بدن خود بدهند.

۵- میل بارفیکس

چشم به هم بزنید بچه‌تان را می‌بینید که به سن مدرسه رفتن رسیده اما هنوز فسقلی مانده و اندازه کردن روپوشش برای‌تان مثل پیدا کردن سیندرلا برای کفش پاشنه‌دار دردسر شده است. تحمل این را هم ندارید که بچه‌تان هر روز از قلدرهای مدرسه کتک بخورد و گریه کنان برگردد خانه و همین‌طور که اشک از چشمانش می‌آید و با دهان باز گریه می‌کند و آب دماغش روی فرش می‌ریزد به شما توضیح دهد که چرا مظلوم واقع شده. همه این‌ها را می‌توانید با نصب کردن یک میل بارفیکس بر روی چارچوب در اصلاح کنید. بچه‌ای که بارفیکس کار کند قد می‌کشد و از عضلات بالاتنه ورزیده‌ای خواهد داشت. حالا باید هر روز تلفن مدیر مدرسه را جواب بدهید که چرا فرزندتان بقیه بچه‌های مدرسه را قَچ و قَلم کرده است.

۶- دمبل قابل تنظیم

دمبل را دیگر همه می‌شناسند. یک وزنه کوچک که در یک دست جا می‌گیرد و برای انواع حرکات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات دمبل‌های معمولی این است که باید سِت کامل آن‌ها را بگیرید تا به موازات پیشرفت کارتان وزنه‌ها را افزایش بدهید اما با خریدن دمبل‌های قابل تنظیم می‌توانید خیلی راحت وزنه مورد نظرتان را بر روی دمبل عوض کنید. عضلات بازو، سرشانه، پشت بازو، ساعد، پشت ساعد و کول را می‌توان با کمک دمبل تقویت کرد.

۷- چسبونک دراز نشست

اگر از فرم سنتی دراز و نشست خاطرات خوبی ندارید و احساس می‌کنید که کار کردن با بعضی از وسائل کمک تمرینی باعث می‌شود به اندازه کافی به ماهیچه‌های‌ شکمتان فشار وارد نشود بد نیست کمی درباره چسبونک دراز نشست توضیحاتی به شما بدهیم. این وسیله بسیار ساده تشکیل شده از دو دستگیره/پدال که سفت و محکم بر روی سطوح صاف می‌چسبد و به شما اجازه می‌دهد دست یا پای‌تان را داخل آن بکنید و حرکت دراز نشست را انجام بدهید. دیگر لازم نیست کسی را هم برای نگه‌داشتن پای خودتان بگمارید. موقعی که تمرین‌تان تمام شد هم به راحتی می‌توانید آن‌را از روی زمین جدا کنید و گوشه کُمد بگذارید.

۸- کش تمرینی

اگر قصد تقویت توده‌های عضلانی بزرگ، رباط‌ها و لیگامنت‌ها را دارید کِش‌های تمرینی راست کارتان است. جسم سنگینی را یکهو از روی زمین برداشته‌اید و اکنون رباط شانه دست‌تان آسیب دیده است. یکی از ورزش‌هایی که دکتر برای‌تان تجویز خواهد کرد کار با همین وسیله ساده است. کِش‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها دارای قرقره هستند و به در اتاق وصل می‌شوند. کار کردن با کِش عضلات ویژه‌ای مثل عضلات چرخش دهنده بازو را تقویت می‌کند که حتی دستگاه‌های بدنسازی هم قادر به قوی کردن آن‌ها نیستند.

۹- طناب

طناب زدن از نظر پزشکی ورزشی یک تمرین قلبی عروقی محسوب می‌شود و از این نظر با پیاده روی و دوچرخه سواری هم رده است. اگر یک ساعت به صورت پر فشار با این اسباب بازی کار کنید می‌توانید ۷۰۰ کالری بسوزانید. یعنی به ازای هر ۱۰ پرش یک کالری می‌سوزانید. ۱۰ دقیقه طناب زدن معادل ۱۲ کیلومتر دویدن فایده دارد. اصلاً بگذارید این‌طور بگوییم که شما نتوانسته‌اید جلوی شکم‌تان را بگیرید و یک شکلات هوبی یا مترو را درسته قورت داده‌اید. اگر پشیمان شده‌اید و حالا می‌‎خواهید آبش کنید باید ۱۵ دقیقه طناب بزنید. اگر شکم بسیار گنده‌ای دارید، طناب زدن را به شما توصیه نمی‌کنیم چون بالا و پایین پریدن با این وزن به زانو‌های‌تان فشار می‌آورد. سایز شکم که از حالت عجیب و غریبش خارج شد طناب زدن را هم شروع کنید.

۱۰- ماساژورها

چه خوب بود که آدم کلیه‌اش را به یک ماساژور حرفه‌ای اهدا می‌کرد و بجای پول از او می‌خواست که تا آخر عمر هر روز از نوک پا تا تُخم چشم مُشت و مالش بدهد. فقط مشکلش این‌جاست که هیچ کسی همچین خبطی نمی‌کند.

بدن انسان فشارهای زیادی را در طول روز تحمل می‌کند و ماساژ دادن، برای رفع گرفتگی عضلات و استرس بسیار مؤثر است. ماساژورهای متعددی در بازار موجود است که می‌توانند کار شما را راه بیندازند اما برای زندگی آپارتمانی و مقتصدانه هم ماساژورهای خوبی وجود دارد که نه جای زیادی می‌گیرند و نه هزینه ترسناکی روی دست شما می‌گذارند. انواع ماساژورهای دستی، ماساژورهای پا و سر می‌توانند به شما کمک کنند تا عضلات لِه و لَورده‌تان را حال بیاورید و هیچوقت دچار احساس فلجی موضعی نشوید.

 

مجله خبری اظهار

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =