فست فودها و این همه ضرر؟!

فست فود های به ظاهر شیک، ‌متنوع و خوشمزه، باطن بیماری دارند که اگر بخواهیم در هفته چندین وعده غذایی را به خوردن فست فودها اختصاص دهیم باید از همان موقع که به خوردن این غذاها وابسته شدیم به سلامتی خود شک کنیم.

غذاهای آماده (Fast Food) یا به عبارتی دیگر غذاهای حاضری اغلب غذاهایی نظیر پیتزا، همبرگر، چیز برگر، انواع ساندویچ‌، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، سیب‌زمینی سوخاری و… هستند که از رستوران‌های عرضه‌کننده این نوع غذاها تهیه و جزء لاینفک برنامه غذایی روزانه اغلب ما شده اند.

غذاهایی که دیگر احتیاج نیست چند ساعت در آشپزخانه وقت گذاشت و آنها را تهیه کرد. اگر وجه مثبت سریع آماده شدن آنها را کنار بگذاریم فست فود های به ظاهر شیک، ‌متنوع و خوشمزه، باطن بیماری دارند که اگر بخواهیم در هفته چندین وعده غذایی را به خوردن فست فودها اختصاص دهیم باید از همان موقع که به خوردن این غذاها وابسته شدیم به سلامتی خود شک کنیم.

خودداری از مصرف غذاهای سرخ شده و روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی یکی از توصیه‌های مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. نیاز به سرخ کردن اکثرفست فودها، استفاده بیش از حد سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات منجر به چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد می‌شود.

مصرف طولانی مدت فست فودها و برنامه غذایی نامناسب مجموعه‌ای از مشکلات را به دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن وارد می‌کند و سبب تغییراتی در چربی خون می شود که یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و ابتلا به تصلب شرائین است.

مشکلات فست فود ها برای مصرف کننده:

۱٫ چاقی:

اولین مشکل ناشی از مصرف غذاهای حاضری است. اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، او را چاق می‌‌کند، و شانس ابتلاء به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌‌دهد. مصرف زیاد فست‌فود سبب ایجاد چاقی به خصوص چاقی‌های موضعی در نواحی شکم و پهلوها می‌شود که خود چاقی یکی از عوامل (ریز فاکتورهای) مهم جهت ابتلا به دیابت می باشد.

۲٫ افزایش چربی‌های مضر:

بیشتر غذاهای حاضری سرخ ‌شده هستند و معمولا هم برای سرخ ‌کردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌‌کنند. درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالاست. این چربی همان چربی مضری است که می‌تواند در دیواره رگها رسوب کرده و آنها را مسدود ‌‌کند.

۳٫ خوردن نوشابه:

یکی دیگر از مشکلات غذاهای حاضری است. نوشابه‌های گازدار در کنار تمام این غذاها عرضه و خورده می‌شود. اسید موجود در نوشابه‌های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ‌ها را تسریع می‌کند. به علاوه نوشابه‌ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی هستند که موجب چاقی می‌شوند. فراموش نکنید که نوشابه‌های رژیمی هم به دلیل داشتن قند مصنوعی آسپارتام، اشتهاآور هستند. مصرف آب، دوغ کم نمک و بدون گاز و نوشیدنی‌های کم شیرین و کم کالری، سالم‌ترین نوشیدنی‌ها هستند.

۴٫ کمبود مواد مغذی:

غذاهایی که در فست فودها طبخ می‌شوند، دارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن هستند کمبود ارزش‌های غذایی یکی از مشکلاتی است که کودکان و نوجوانان را در سن رشد تهدید می‌کند.

اگر کودک در سنین پایین از نظر مواد مغذی کمبود داشته باشد، حتماً در دوران نوجوانی نیز دچار این مشکل خواهد بود. کودکان و نوجوانانی که زیاد از این غذاها استفاده می‌کنند دچار کمبود کلسیم و ویتامین د هستند.

۵٫ نمک فراوان و فشار خون:

بیشتر غذاهای حاضر در لیست (منوی) این رستوران‌ها از نظر نمک بسیار بالا و غیر بهداشتی است. از طرف دیگر مصرف این نوع غذاها باعث تغییر ذائقه خصوصاً در بچه ها شده و باعث عادت بچه ها به غذاهای شور می شود که در آینده و در سنین بالاتر سبب بیماریهای قلبی و عروقی مانند فشار خون می گردد. اگر از این دوران عادت های خوب غذایی مانند مصرف غذاهای کم نمک، کم چرب و تنوع غذایی در بچه ها شکل بگیرد به حفظ سلامت آنها و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا در بزرگسالی کمک زیادی کرده ایم.

۶ . پرخوری:

یکی دیگر از مشکلات این غذاهاست. وعده‌های غذایی فست‌ فود از نظر اندازه معمولا بزرگ‌‌تر از یک وعده غذای خانگی است. در نظر داشته باشید که انرژی موجود در این غذاها بسیار بیشتر از یک وعده غذای خانگی در همان حجم است.

نگهدارنده و تثبیت کننده رنگ:

در اکثر سوسیس ها و کالباس ها از نیتریت به عنوان تثبیت دهنده رنگ و نگهدارنده استفاده می شود که این ماده در صورت استفاده بیش از حد مجاز باعث ایجاد سرطان دستگاه گوارشی در بدن می شود؛ اما از اکثر فرآورده های گوشتی (سوسیس،‌کالباس و ‌همبرگر) که قیمت ارزانی دارند، نمی توان به عنوان جایگزین گوشت استفاده کرد؛ گوشتی که در این مواد استفاده می شود، کیفیت پایینی دارد که با استفاده از پودر سیر، ادویه و فلفل، این قبیل گوشت ها رنگ ، بو و طعم پیدا می کنند.

مضرات ادویه های استفاده شده در گوشت های فرآوری شده:

ادویه های استفاده شده در این مواد غذایی باعث ایجاد حساسیت شدید در بعضی افراد می شوند؛ به طور مثال بعضی مواقع ادویه های هندی که در بعضی از مواد غذائی استفاده می شود باعث اسپاسم حنجره می شود. همچنین مصرف سوسیس و کالباس که در فست فودها زیاد استفاده می شود باعث حساسیت شدید پوستی در بچه ها می شود و پوستشان حالت کهیر پیدا می کند و دستگاه گوارش آنها هم تحت تاثیر این ادویه ها قرار می گیرد و مشکلاتی را برایشان ایجاد می کند.

بعضی ادویه ها هم باعث تحریک معده می شوند که ناراحتی های گوارشی را در پی دارند و حتی منجر به زخم معده می شود؛ به طور نمونه فلفل سبز تازه با اینکه تند هست اما هیچ عارضه ای برای معده ندارد ولی ادویه هایی که در فراورده های گوشتی استفاده می شود بسیار عوارض شدیدی را در پی دارند و سلامت بدن را در معرض خطر قرار می دهند.

تهدید سلامتی بدن با روغن های به کار رفته در فست فود ها:

چربی و روغن هایی که در این مواد غذایی استفاده می شود بسیار چاق کننده هستند. افراد جامعه باید به عنوان تنقل به این مواد نگاه کنند نه به عنوان یک ماده غذایی سالم. از روغن های مایع اشباع در سرخ کردن انواع فست فودها استفاده می شود که بسیار چاق کننده هستند و فردی که به عنوان غذای اصلی از آنها استفاده می کند به افزایش وزن و افزایش کلسترول مبتلا می شود که عوارض شدیدی در پی دارد. چربی های مصنوعی و اشباع که بسیار مضر هستند بیماری های گوارشی، قلبی و عروقی را در پی دارند.

یکی از مضرات فست فود ها، سرخ شدن نشاسته در روغن است؛ هر هیدروکربنی که در روغن سرخ شود ایجاد پلی آکریل می کند که ماده ای بسیار سمی است. وقتی یک ماده غذایی نشاسته دار را در روغن سرخ می کنیم زنجیره های نشاسته پشت سر هم قرار می گیرند که ایجاد این رشته ها ترکیبات تازه ای به وجود می آورد که باعث ایجاد یک سری بیماری در بدن می شود. استفاده از روغن مخصوص سرخ کردن حتمی و لازم است؛ اما این روغن ها هم عوارض را کاهش نمی دهند و باز باعث بیماری می شوند.

ما باید از غذاهای آب پز یا بخارپز استفاده کنیم. اما باید این نکته را متذکر شد که از روغن های مایع اشباع در سرخ کردن مواد غذایی استفاده شود؛ این روغن ها در اثر حرارت بیش از حد تبدیل به پراکسید می شوند که اکسیژن وارد زنجیره چربی می شود و باعث سمی شدن روغن می شود. روغن نه تنها از شکل طبیعی خارج می شود بلکه تبدیل به ماده ای بسیار مضر می شود. وقتی از روغنی که مخصوص سرخ کردن نیست، استفاده می کنیم اتفاقاتی در سیستم بدن می افتد و چربی در دیواره عروق رسوب کرده و موجب تنگی یا انسداد آن می شود.

جایگزین مناسب فست فودها:

ما می توانیم به جای استفاده از این غذاهای چرب و پر ادویه از فست فود های سالم و سنتی استفاده کنیم؛ مخلوط میوه ها و سبزی ها؛ تخمه ها و تنقلات قدیمی، میوه های خشک شده (توت، آلو، پسته، انجیر، خرما و …) که عوارض بسیار کمی دارند و چربی هایی که در این دانه های خوراکی وجود دارد برخلاف چربی هایی که در فست فودها استفاده می شود چربی های بسیار مفیدی هستند که نه تنها باعث بیماری نمی شوند، بلکه ‌چربی بد خون را کاهش داده و باعث افزایش چربی خوب بدن می شوند.

غذای خانگی را می توان جایگزین فست فودها کرد و مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری در تهیه غذا به کار برد. همچنین به جای قرص‌های فشرده سوپ یا پودر پیاز یا سیر آماده که دارای مقدار زیادی نمک هستند می توان از سوپ‌های تازه و کم نمک خانگی و در غذاهای خود از سیر تازه استفاده کرد. برخی ازانتخاب‌های فست فود سالم شامل مواد زیر است:

• سالادهای بدون سس یا سس‌های با چربی کم یا بدون چربی
• سیب زمینی پخته با سبزیجات به جای سیب زمینی سرخ شده با پنیر
• همبرگر ساده و کوچک
• میوه با ماست
• شیر بدون چربی
• ساندویچ با کالری کم

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =