اسپاسم عضله با گرفتگی عضله چه فرقی دارد ؟

علم ورزش

تا به حال پیش آمده حین یا بعد از تمرین دچار گرفتگی یا تیر کشیدن ناگهانی عضله شوید؟ شما در حال انجام یک ست اسکوات پرشی یا شنا رفتن هستید که ناگهان عضله‌ای به طرز وحشتانکی درد می‌گیرد. عده‌ای عبارت گرفتگی عضله و اسپاسم عضله را با هم استفاده می‌کنند اما گرفتگی و اسپاسم دو ماهیت متفاوت دارند.

به گزارش سرویس ورزش و سلامت مجله اینترنتی اظهار

اسپاسم عضله و گرفتگی عضله

وجه اشتراک این دو این است که هر دو حین یا بعد از تمرین و یا در هر زمان دیگری می‌توانند روی بدهند. اما معمولا یکی دردناک‌تر از آن دیگریست، اما شما ترجیح می‌دهید دچار هیچکدامشان نشوید! تفاوت اسپاسم با گرفتگی عضله چیست و برای جلوگیری از آنها چه می‌توانید بکنید؟

گرفتگی عضله چییست؟

گرفتگی عضله درد زیادی دارد. گرفتگی، درد تند و تیزی است که وقتی تمام عضله‌تان ناگهان کوتاه می‌شود، احساس می‌کنید. یک انقباض غیرمنتظره در عضله می‌تواند بی نهایت ناراحت کننده و دردناک باشد. برخی از افراد این احساس را شبیه این می‌دانند که انگار چاقویی در عضله فرورفته است. خوشبختانه گرفتگی عضله معمولا کوتاه مدت است و بیشتر اوقات ظرف مدت یک یا دو دقیقه برطرف می‌شود اما ممکن است در ناحیه‌ی مورد نظر تا یکی دو روز کمی درد احساس کنید.

علت گرفتگی عضله چیست؟

متاسفانه هیچکس علت دقیق آن را نمی‌داند. شاید شنیده باشید که یک عدم تعادل در الکترولیت‌ها که معمولا شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و یا سدیم می‌شود، در گرفتگی عضله دخیل است اما این موضوع هرگز ثابت نشده است و تحقیقی جدید نشان داده علت گرفتگی عضله، این نیست. اگر چنین باشد، گرفتگی باید همزمان در بیشتر از یک عضله روی بدهد که چنین اتفاقی نمی‌افتد. یک تئوری دیگر این است که دهیدراسیون در گرفتگی عضله نقش دارد. این علت هم ممکن است در برخی موارد فاکتوری موثر باشد اما در تمام موارد صدق نمی‌کند.

این مطلب را هم بخوانید :  خواص روغن آرگان برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

تئوری دیگری نیز می‌گوید گرفتگی عضله به دلیل خستگی آن روی می‌دهد؛ عضله خسته می‌شود و با گرفتگی، ناراحتی‌اش را اعلام می‌کند. این توجیه به واقعیت نزدیک‌تر می‌نماید زیرا گرفتگی عضله معمولا بعد از یک جلسه تمرین سخت و یا بعد از ورزشی طولانی مدت روی می‌دهد. این احتمال وجود دارد که علت گرفتگی عضله چند عامل باشد. برخی موارد به دلیل خستگی و مواردی هم به خاطر عدم تعادل الکترولیت‌‌ها و یا دهیدراسیون. در مورد گرفتگی عضله هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم!

بعضی از داروها می‌توانند احتمال گرفتگی عضله را افزایش بدهند. داروهای خاصی هستند که تعادل پتاسیم یا سدیم را در بدن بهم می‌زنند. برخی از داروهایی که ریسک گرفتگی عضله را بالا می‌برند شامل داروهای ادرارآور، بعضی از داروهای فشار خون، داروهای آسم و استاتین‌ها می‌شود.

گرفتگی در عضلات ساق پا حین ورزش

گاهی می‌تواند علامت گردش خون ضعیف باشد. اگر شما انسدادی در عروق حامل خون به سمت پایین تنه داشته باشید ممکن است گرفتگی در عضله پا روی بدهد. همچنین آسیب‌های عصبی مانند نوروپاتی محیطی یا تحت فشار قرار گرفتن عصب نیز می‌تواند علت گرفتگی عضله باشد. اگر مدام دچار این گرفتگی‌ها می‌شوید به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت اسپاسم عضله با گرفتگی عضله چیست؟

شما ممکن است گرفتگی عضله را حین یا بعد از ورزش تجربه کنید اما گاهی ناگهان نیمه شب هم ممکن است سراغ‌تان بیاید و شما را از خواب عمیق بیدار کند. اگر عضله‌ی پای‌تان گرفت کاری که باید بکنید این است که به آرامی انگشتان را به سمت بالا یعنی به طرف زانو بکشید و در این وضعیت نگه دارید تا گرفتگی برطرف شود. این کار را می‌توانید برای گرفتگی‌هایی که حین ورزش روی می‌دهند نیز انجام دهید.

این مطلب را هم بخوانید :  صافی کف پا چیست و چگونه کف پای صاف را درمان کنیم؟

اسپاسم عضله چیست؟

اسپاسم عضله یک انقباض ناخواسته در بخشی از عضله است. اسپاسم عضله مانند گرفتگی عضله معمولا بعد از تمرین سنگین روی می‌دهد. اما برخلاف گرفتگی عضله که بی نهایت دردناک است، درد چندانی ندارد، بلکه بیشتر شبیه یک پرش عضلانی است. عبارت پزشکی برای این نوع درد، فاسیکولاسیون است.

۷۰ درصد افراد طی عمر خود دچار فاسیکولاسیون می‌شوند که اغلب علت خاصی هم ندارد. به عبارتی دیگر، هیچ عامل بدی موجب آن نمی‌شود. البته افرادی که دچار اختلال نورولوژیکی جدی به نام ALS هستند، معمولا دچار اسپاسم‌های عضلانی می‌‌شوند که عموما با علائم دیگری مانند ضعف عضلانی نیز همراه است.

پرش پلک چشم، نمونه‌ی متداولی از فاسیکولاسیون است، تجربه‌اش کرده‌اید؟

ناگهان پلک‌تان شروع می‌کند به پریدن و متوقف هم نمی‌شود. ممکن است مثلا بعد از ساعت‌ها پای کامپیوتر نشستن دچارش شوید. گاهی این پرش پلک تا چند روز ادامه دارد و سپس برطرف می‌شود. اما فاسیکولاسیون را در هر عضله‌ای می‌توان تجربه کرد. رایج‌ترین مورد آن که بعد از تمرینات سنگین روی می‌دهد، اسپاسم عضله‌ی ساق پا یا ران است.

دانشمندان در مورد علت اسپاسم عضله نیز هنوز مطمئن نیستند. دهیدراسیون یا عدم تعادل الکترولیت‌ها می‌تواند عاملی برای اسپاسم عضله باشد و درست مانند گرفتگی عضله، خستگی هم می‌تواند موجب اسپاسم عضله شود. همچنین برخی مواد نیز این احتمال را افزایش می‌دهند که شامل کافئین، سیگتر و الکل می‌شود. افرادی که معمولا مضطرب هستند و استرس دارند، اسپاسم عضله را بیشتر تجربه می‌کنند. اگر شما هم مدام دچار فاسیکولاسیون می‌شوید، لیست داروهای مصرفی‌تان را چک کنید.

این مطلب را هم بخوانید :  چای سنا چیست؟ فواید چای سنا و خطرات مکمل سنا و دوز مصرفی

متاسفانه برای پیشگری از اسپاسم عضله کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید غیر از اینکه از عواملی چون کافئین پرهیز کرده و بیش از اندازه هم تمرین نکنید. ضمنا نوشیدن مایعات کافی قبل، حین و بعد از تمرین مهم است. اگر به طور مداوم فاسیکولاسیون دارید و تمام هم نمی‌شود، یا بیشتر از یک عضله را درگیر می‌کند به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که به روزهای استراحت هم نیاز دارد. بهتر است جایی را برای استراحت انتخاب کنید که خنک باشد و کمتر عرق کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =