تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان چیست؟ + روش درمان

تاندون پاتلا یا کشکک، تاندونی است که استخوان پاتلا (کشکک) را به استخوان تیبیا یا درشت نی (یکی از دو استخوان ساق پا در زیر زانو) متصل می‌کند. این تاندون نقش مهمی را در پاهای شما ایفا می‌کند. تاندون کشکک کمک می‌کند تا عضلات ساق پا به نحوی عمل کنند که شما بتوانید فعالیت‌هایی مانند لگد زدن به توپ، فشار دادن پدال دوچرخه و پریدن در هوا را انجام دهید. این تاندون هم مانند دیگر تاندون‌ها از آسیب در امان نیست و تاندونیت کشکک یکی از این آسیب‌ها است.

زانوی پرندگان – زانوی جهنده و یا تاندونیت کشکک

jumpers knee زانوی پرندگان و زانوی جهنده یک واژه دیگر برای تاندونیت کشکک است. همانطور که اسمش پیداست، این مشکل در ورزشکارانی که پرش می‌کنند و فعالیت‌های سنگین را به طور مرتب تکرار می‌کنند، رایج‌تر است. دونده‌ها یا کسانی که تمرینات پلایومتریک انجام می‌دهید و یا فعالیت‌های ورزشی مانند بسکتبال یا والیبال،  که پرش نیاز دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این آسیب هستند.

این مشکل در پسران نسبت به دختران بیشتر دیده می‌شود، به خصوص در ورزشکارانی که پریدن‌های مکرر دارند شیوعی در حدود ۲۰ ٪  دیده می‌شود، با این حال هر کسی می تواند به آن دچار شود، چه پرش‌های مکرر داشته باشد یا نداشته باشد.

علل تاندونیت کشکک

تاندونیت کشکک یک آسیب شایع به دلیل وارد شدن استرس‌های مکرر به تاندون کشکک و در نتیجه پارگی‌های کوچک در تاندون است که بعدها ضایعات در تاندون پیشترفت می‌کند و وضعیت تاندون را بدتر می‌کنند. منظور از استرس‌های مکرر، پریدن‌ها و ضرباتی است که از ناحیه زانو نیرون آن اعمال می‌شود، حتی اضافه وزن می‌تواند عاملی برای این وضعیت باشد.

علائم تاندونیت کشکک

همانطور که در بالا ذکر شد، تاندونیت کشکک اغلب در ورزشکارانی که درگیر ورزش‌هایی همراه با پریدن هستد، دیده می‌شود. درد معمولا اولین علامت تاندونیت کشک است که از محل چسبیدن تاندون به کشکک تا محل اتصال تاندون به استخوان تیبیا احساس می‌شود. درد ممکن است در طول فعالیت‌های بدنی بدتر شده و ممکن است به صورت یک درد مبهم بعد از ورزش باقی بماند. احساس سفتی زیاد در منطقه آسیب دیده ممکن است اولین چیزی باشد که در اول صبح احساس می‌کنید.

این مطلب را هم بخوانید :  سلولیت چیست؟ روش درمان سلولیت چگونه است؟

چگونه بدانیم دچار زانوی پرندگان شده‌ایم؟

تاندونیت کشکک معمولا به تدریج پیش می‌آید. شما ممکن است ابتدا علائم را بعد از شروع یک برنامه تمرینی پلایومتریک متوجه شوید، به خصوص اگر بین جلسات تمرینی برای عضلات و تاندون‌ها، زمان ریکاوری کافی نباشد و یا افزایش شدت تمرین به صورت ناگهانی باشد.

علامت اصلی این آسیب، درد زانو است،دردی که معمولا در پایین کشکک زانو قرار دارد. بالا رفتن از پله‌ها، زانو زدن و یا انجام حرکت اسکوات زدن ممکن است باعث بدتر شدن درد شود. علائم معمولا به تدریج شکل می‌گیرند اما اگر به این علائم خفیف توجه نکنید، می‌توانند در طول زمان بدتر شوند. در برخی موارد ممکن است کمی تورم را نیز تجربه کنید. نشانه‌ها اغلب در ابتدا متناوب هستند و بعد از فعالیت فیزیکی، بیشتر مشخص می‌شوند. درد در زانوها چیزی است که نباید نادیده بگیرید. اگر شما دچار درد شدید و یا بدتر شدن  وضعیت زانو و یا آسیب وارده بر آن شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص تاندونیت کشکک

تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان چیست؟ + روش درمان

پزشکتان بر اساس علائم و نشانه‌ها و یا مطرح کردن سوالاتی مربوط به بیماری شما، قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. در حین معاینه بالینی، اغلب حساسیت به لمس در محل وجود دارد اما دامنه حرکت زانو می‌تواند طبیعی باشد. اغلب، اشعه ایکس می‌تواند تشخیص را تایید کند و به ندرت نیاز به بررسی‌های پیشترفته تری مانند MRI خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید :  روغن کنجد ؛ ارزش غذایی و فواید کنجد

گزینه های درمانی برای تاندونیت کشکک

به طور کلی درمان تاندونیت پاتلا، یک پروسه طولانی مدت است. در صورتی که آسیب خیلی شدید نباشد، بهبودی ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. بیشتر بیماران به یک رویکرد محافظه کارانه پاسخ می‌دهند مانند کاهش فعالیت‌هایی که به تاندون فشار می‌آورد (مثل پریدن، چمباتمه زدن و غیره)، گذاشتن یخ بر روی محل برای حدود ۲۰ دقیقه، چهار تا شش بار در روز پس از فعالیت بدنی و یا تقویت عضلات حمایت کننده زانو با انجام برخی تمرین‎‌هایی که فیزیوتراپیست به شما توصیه می‌کند در درمان آن مؤثرند.

فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرد در طول فعالیت‌های بدنی چگونه فشارها را بهتر توزیع کنید. به عنوان مثال، ورزشکاری که پرش می‌کند اغلب باید جهش مناسب و تکنیک‌های فرود را یاد بگیرد. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است تمرینات خاصی را برای تقویت عضلات کاسه زانو، ران و ساق پا توصیه کند. ماساژ تاندون پاتلا هم ممکن است به تسریع بهبود تاندونین کمک کند.

اگر رویکرد محافظه کارانه حتی پس از ۱۲ ماه از درمان کمک کننده نباشد، ممکن است جراحی برای بیمار در نظر گرفته شود، با این حال در صورتی که ورزشکار، یک  ورزشکار حرفه‌ای باشد، بدون در نظر گرفتن رویکرد محافظه کارانه، ممکن است جراحی اولین اقدام درمانی باشد.

بهترین درمان برای زانوی جهنده

بهترین درمان برای زانوی جهنده توقف پریدن و تمرینات با شدت بالا است، تا زمانی که زانوهای‌تان به حالت عادی باز گردند. با این حال، استراحت کامل توصیه نمی‌شود چون می‌تواند ماه‌ها طول بکشد تا زانوی جهنده التیام پیدا کند. اگر علائم شما ملایم هستند، بر روی مقاوم‌سازی و حذف تمرین با شدت بالا تا زمانی که دیگر درد نداشته باشید، تمرکز کنید.

این مطلب را هم بخوانید :  آنتی اکسیدان و عضله سازی در ورزش

هم چنین، کار بر روی کشش عضلاتی که در طرف مقابل عضلات چهارسر هستند یعنی عضلات خم‌کننده مفصل ران اهمیت دارد. اگر این عضلات سفت شوند، مشکلات حرکتی زیادی رخ می‌دهد. مطمئن شوید که یک برنامه کششی متوازن را انجام می‌دهید که هم شامل خم کردن مفصل ران و هم مفصل زانو و هم صاف کنندهاست. همچنین می‌توانید از یک زانوبند مناسب جهت ثبات زانوی آسیب‌دیده در زمان تمرینات استفاده کنید. انجام این کار ممکن است به تسکین برخی از ناراحتی‌ها کمک کند.

عوارض تاندونیت کشکک

در صورتی که تاندونیت پاتلا نادیده گرفته شده و بدون درمان رها شود، می‌تواند باعث آسیب بیشتر به تاندون بشود. واکنش‌های جبرانی پا برای کاهش درد می‌تواند عضلات ران و ساق پا را تضعیف کند. در صورتی که عوامل مستعد کننده به تاندونیت پاتلا باقی بماند درد زانو ممکن است ادامه یابدف، همچنین عدم تحرک زانو به دلیل ایجاد سفتی عضله یا مفصل نباید اعمال شود چون باعث طولانی‌تر شدن بازگشت ورزشکار به ورزش خواهد شد.

 

سرویس ورزش – مجله اینترنتی اظهار

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + شش =